HTML

irodalom házidoga

Kötelező olvasmányokról, fontosabb szerzőkről, műveikről vélemények, hozzászólások és gondolatok.

Friss topikok

Linkblog

Dosztojevszkij - Bűn és bűnhődés

2009.09.23. 20:54 tabe

Szerintem nem árulok el újat azzal, hogy nem olvastam el teljes terjedelmében a művet. Inkább rövidítve, úgy viszont tetszett, de mégse tudtam rávenni magamat, hogy elolvassam azt a 661 oldalt. Tetszett, hogy Raszkolnyikov (a főszeprelő:) azért döntött úgy, hogy megöli az uzsorást, mert azzal elsősorban másoknak tesz jót. Nagyon jól kitalálta Dosztojevszkij, hogy Raszkolnyikov igazából végig látta, hogy hogyan folyik a nyomozás és tisztában volt azzal, hogy simán megúszhatja a bűntettet. A főhősnek igazából saját magában kellett elrendeznie a dolgokat, a saját lekiismerével kellett megküzdeni. Végül ő döntött úgy, hogy feladja magát, mert ilyen nyomással a vállán nem lehet élni. Az író ezt tanító szándékkal is írhatta, mert minden embernek a tettei után felelősséget kell vállania és ha nem is a törvények büntetnek meg a rossz cselekedeinkért, akkor a lekiismeretünk fog szólítani és ráadásul még Isten is követi minden léptünket. Igazából nem lehet elbújni semmi elől! Szerintem ez lehet ennek a műnek a központi üzenete.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesgondolatok.blog.hu/api/trackback/id/tr71402793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dosztijevszkij 2009.11.27. 11:01:40

ha megengedsz egy szerény hozzászólást, szerintem óriási hibát követtél el azzal, hogy nem olvastad végig a művet. nem vitatom, hogy bizonyos életkorban és bizonyos érdeklődési kör mellett egy vaskos könyv a kultúra megmászhatatlan hegyormának tűnhet, de éppen a bűn és bűnhődés az a klasszikus remekmű (nálam benne van a top 5 könyv ever-ben), amit egyszerűen el kell olvasni. igaz, már önmagában a sztori is van annyira érdekes (krimi), hogy lehessen róla beszélni, de a figurák mélységes belső vívódásait, a mélypszichológiát és minden emberismeretet is tökéletesen használva leírt radikláis élethelyzeteket, a nyomozás fullasztó légkörét, raszkolnyikov embertelen vívódását a különböző (egyéni, társadalmi) etikai "stádiumok" között, az elesett prostituálttal szövődő éteri szerelmét és a sajátosan orosz világot nem lehet a rövidítettből megérteni. ha belinszkij szerint az anyegin az orosz élet enciklopédiája, akkor a bűn és bűnhődés (valójában szerencsésebb lenne bűn és büntetésre fordítani az eredeti szerint) az egyetemes élet enciklopédiája. van benne gyilkosság, eszmélkedés, szendvedés, nyomor, lelepleződés, meg remény, remény az évtizednyi szibéria utáni újrakezdésre. ha csak a krimiszálat nézzük, hát az a jelenet, amikor raszkolnyikov bevallja porfirijnek, hogy ő a gyilkos! hát az megéri mind a 661 oldalt! aaz maga a katarzis! na mindegy. azért vagyok ennyire elfogult, mert ez a regény az első igazi olvasmányélményem volt, én is tartottam-féltem a vaskos könyvektől, de utána végigfaltam dosztojevszkijt, és ez az ő dicsérete.
na. szerintem a rövidített változattal "csak" az irodalmi mű lényege sikkad el, már ugye ha az irodalmi mű értelme az esztétikai szféra.
javaslom, ha egyszer beteg leszel (ne legyél!), vedd a kezedbe ezt a könyvet. nagyon megéri.

Peti

pankablogja 2009.11.27. 20:04:37

hehe:D engem is megtalált egy orosz irodalom fan. xD
süti beállítások módosítása